2. července 2017

The Imitation Game | Kód Enigmy



Dnes bych vám ráda představila jeden z mých nejoblíbenějších filmů vůbec: The Imitation Game, v češtině Kód Enigmy. Film je pro mě doslova darem z nebes, protože dokázal obsáhnout všechno, co mám ve filmech ráda. Včetně mé tajné úchylky, kterou bych si raději nechala na později.

Délka: 109 minut             ČSFD: 82%
Režie: Morten Tyldum     Předloha: Andrew Hodges
Scénář: Graham Moore  Hudba: Alexande Desplat

Příběh začíná, když se na policejní oddělení dostane hlášení o vloupání do domu profesora Alana Turinga. Namísto pachatele však zatknou samotného Alana, který je obviněn ze sexuálních přestupků. Při výslechu pak odhaluje to, co dělal během 2. světové války: Díky svým mimořádným matematickým schopnostem byl Alan najat britskou vládou, aby se spolu s dalšími velice nadanými lidmi podílel na prolomení kódu šifrovacího stroje Enigma používaný Německem.


Film byl natočen v roce 2014 a exceluje v něm Benedict Cumberbatch (který je hlavním důvodem, proč jsem se na film vůbec podívala), Keira Knightley, Charles Dance a mnoho dalších zvučných jmen. 


Hned od prvních minut jsem si byla jistá, že tohle je film přesně pro mě. Historické drama s výborným obsazením? Sem s tím. A taky, že jsem se trefila. Od obrazovky jsem se nemohla vůbec odtrhnout a společně s postavami jsem po celou dobu sdílela jejich pocity, ať už byly radostné, nebo plné nervozity. 

Nechci se pouštět do podrobného popisování děje, protože bych nerada zkazila zážitek někomu, kdo film ještě neviděl. Něco ale napsat musím, což ve výsledku asi moc nevadí, jelikož jsou to reálné informace, které si každý může zjistit, nebo už o nich věděl, ještě před sledováním. Já jsem například netušila, že Alan Turing byl homosexuál a díky tomuhle zjištění mám film ráda mnohem víc. Doufám, že tím nikoho nepohorším, ale já často záměrně vyhledávám filmy, nebo seriály, které se nějak dotýkají, nebo dokonce jsou přímo o homosexualitě.
S tím souvisí i to, že se mi velice líbily prostřihy do Alanových studijních let, kdy navazuje přátelství s Christopherem, které se poté rozvine do něčeho většího.

Perličkou na dortu je ještě výborná hudba, která celý film výborně doplňuje. Tu složil Alexandre Desplat, který je autorem hudby i k filmům Dánská dívka, Králova řeč, nebo např. Harry Potter a relikvie smrti (což jsou všechno mé oblíbené filmy). Ve filmu zazněla i skladba Coffe Meditation českého skladatele Milana Svobody.

Závěrem bych ještě ráda uvedla, že předlohou filmu se stala kniha Andrewa Hodgese Alan Turing: The Enigma, která vyšla v roce 1983. České vydání je naplánováno na říjen letošního roku pod názvem Alan Turing: Enigma.

Znáte, nebo jste viděli tento film? Co si o něm myslíte? Ráda si přečtu vaše názory.

1 komentář:

  1. film znam a moc se mi libi a na knihu se moc tesim :-) urcite si ji budu porizovat

    OdpovědětVymazat